Добровільне об'єднання територіальних громад: переваги і ризики

На жаль, слово реформа у більшості людей викликає, замість позитиву неоднозначність, а інколи і великий негатив. В чому наша біда? У нашій низькій поінформованості. Більшість пересічних громадян мало що знають про реформу і власне тому починають вірити  різним чуткам…

Міф перший, який поширюється… «Усі села, які увійшли в ОТГ будуть називатись Перечин». Діюче законодавство з даної тематики чітко говорить, що добровільне об’єднання територіальних громад  не призводить до зміни статусу населених пунктів як сільської чи міської місцевості, найменування громади, як правило, є похідним від найменування населеного пункту (села, селища, міста), визначеного її адміністративним центром. Тому кожна з 5 громад, які об»єднались у Перечинську ОТГ залишають за собою свої власні назви (Перечин, Ворочево, Сімер, Сімерки, Зарічево).

Міф другий «Окрім ліквідації сільских рад у селах ніяких змін не відбудеться». ОТГ по формульному розрахунку отримують прямі субвенції з державного бюджету ( а по простому з Києва) на утримання закладів освіти і медицини на території всієї громади. Велика кількість податків, які  мають залишатися у громаді. Держава гарантує  надання фінансової підтримки об»єднанним громадам для вирішення  важливих соціально – економічних питань локального рівня через Державний Фонд Регіонального розвитку. Тобто зникає обласне та районне «посередництво» при розподілі бюджетних коштів.

Практичним підтвердженням задекларованих державою переваг об’єднання громади є реальна можливість реалізації органом місцевого самоврядування власних повноважень. Об’єднані громади отримують право самостійного планування місцевого економічного розвитку; розвитку та утримання інфраструктури об’єднаної громади, планування розвитку території громади, питання забудови території громади, благоустрою територій, житлово-комунальних послуг; утримання об’єктів комунальної власності; функціонування сфер соціальної допомоги, первинної ланки охорони здоров’я, середньої, дошкільної та позашкільної освіти; культури та фізичної культури й спорту, охорони правопорядку (муніципальна варта); самостійно управляють пасажирськими перевезеннями на території громади.

Міф третій « Села залишаться без  вдлади, без «бірова»…»

У зв’язку з утворенням ОТГ, після проведення виборів спільних депутатів громади та голови громади ( такі вибори у Перечинській ОТГ відбудуться 30 квітня 2017 року ) відбудеться процес ліквідації сілських рад та прийняття на баланс майна сільських рад, які увійшли до об’єднання. Буде розроблено нову структуру виконавчого апарату громади, розроблено  бюджет об»єднанї громади тощо. Після цього у селах об’єднаної територіальної громади відбудуться  вибори старост на строк повноважень місцевої ради. Обрані у кожному селі старости представлятимуть інтереси жителів сіл у виконавчому комітеті об’єднаних територіальних громад.

Звичайно, що об'єднання – досить складний процес, який несе великі ризики. Треба зрозуміти одне, що саме об'єднання не призведе до автоматичної самодостатності, не поліпшиться якість соціальних послуг. Як кажуть, зміна вивіски ще не гарантує підвищення самоуправління до нового рівня.

І власне розробка стратегії розвитку громади, активність громадян  і їх залучення до вирішення важливих соціально – економічних проблем, використання сучасних менеджерських підходів у розвитку громади є одними з найважливіших факторів успішності реформи децентралізації і функціонування ОТГ.

Особисто я переконаний, що утворення Перечинської об»єднаної територіальної громади дасть новий поштовх до повноцінного розвитку Перечина і навколишніх сіл Ворочево, Сімер, Сімерки та Зарічево. Загалом реформа децентралізації призведе не тільки до змін системи влади в країні, а й змін, які стосуються всіх аспектів нашого повсякденного життя.

 

 

Андрій Вишняк,

депутат Закарпатської обласної ради

голова правління БФ «Центр громадських ініціатив»